Olvasói kérdések – könyvtári válaszok, 2014

A 2014-es olvasói elégedettségmérés szöveges bejegyzéseinek leggyakrabban ismétlődő kérdéseiből állítottuk össze az alábbi tájékoztatót.

  1. Könyv és folyóirat-beszerzésekkel kapcsolatos kérdések
  2. Elektronikus forrásokkal kapcsolatos kérdések
  3. A könyvállomány összetételével és példányszámmal kapcsolatos kérdések
  4. Új könyvekkel, könyvajánlókkal kapcsolatos kérdések
  5. Miért nincs több szórakoztató irodalom?
  6. Miért ilyen lassú egy-egy könyv feldolgozása?
  7. Miért nincsenek a könyvek a helyükön?
  8. Ideiglenes diákigazolvánnyal, olvasójeggyel igénybe vehető szolgáltatások
  9. Katalógushasználat
  10. Nyitva tartással kapcsolatos kérdések
  11. Általános könyvtárhasználati tájékoztató
  12. Táskát miért nem lehet bevinni?
  13. Szolgáltatások városi olvasók számára
  14. Az épület üzemeltetésével kapcsolatos kérdések
  15. Mosolygós dolgozók?
  16. Hosszabbítással kapcsolatos kérdések
  17. Újrakölcsönzéssel kapcsolatos kérdések
  18. Kölcsönzési bizonylattal kapcsolatos kérdések
  19. Raktári kiszolgálással kapcsolatos kérdések
  20. Kölcsönzési idővel kapcsolatos kérdések
  21. Miért nem tud mindenki otthonról raktári kérést indítani?
  22. Oktatói, kutatói munka támogatása
  23. Wifi beállításával kapcsolatos kérdések
  24. Szkenneléssel kapcsolatos kérdések
  25. Fénymásolással, nyomtatással kapcsolatos kérdések
  26. Honnan lehet tájékozódni előre a könyvtár eseményeiről, rendezvényeiről?
  27. Olvasói vélemények

A KÖNYVTÁR ÁLLOMÁNYA

1.    Miért nem vesz több könyvet a könyvtár? Miért nem fizet elő több folyóiratra? Miért nincs több idegen nyelvű könyv?
Az utóbbi években költségvetésünk drasztikusan csökkent, ezért minden szándékunk ellenére sem tudunk minden dokumentumot a kívánt példányszámban beszerezni. Bár a helyzet most stabilizálódni látszik, sőt talán az idén már javuló tendenciának örülhetünk, továbbra is szükséges körültekintően eljárni a beszerzéseket illetően. Igyekszünk az egyetemi kurzusok résztvevőinek számához igazítani a megvásárolandó dokumentumok példányszámát. A beszerezni kívánt szép- és szakirodalom esetében pedig továbbra is szoros kapcsolatot ápolunk szakreferenseink révén is az Egyetem karaival, intézeteivel, tanszékeivel és oktatóival.
Ezen kívül szeretnénk minden olvasónk számára lehetőséget biztosítani arra, hogy személyes javaslatával segítse a Könyvtár állományának bővülését, oktatáshoz, tanuláshoz szükséges kötelező vagy ajánlott irodalom beszerzési javaslata révén. Honlapunkon a Beszerzési javaslat űrlapot kitöltve bárki élhet ezzel a lehetőséggel, köszönettel vesszük aktív közreműködésüket!

2.    Miért nem érhető el több elektronikus adatbázis? Mért nem lehet sokkal egyszerűbben keresni az e-források között? Nem találom a szakterületem fontos szakirodalmait elektronikus formában, hogyan tovább? Az adatbázisokra, e-forrásokra vonatkozó hírek elérhetőek a honlap angol felületén is?
Az Egyetem előfizetésében jelenleg 198 adatbázis, 52,5 ezer e-folyóirat, s több mint 150 ezer e-könyv érhető el. Az előfizetett tartalmakon felül a katalógusban megtalálható, böngészhető több mint 20 ezer megbízható, ingyenes forrásból származó e-könyv is.
A külföldi e-forrásokban való egyszerűbb keresést szolgálja az SZTE Integrált Adatbázis, melynek segítségével egyidejűleg 50 adatbázisban kereshetünk.
Az e-forrásokkal kapcsolatos bármilyen probléma, észrevétel esetén használják bátran E-help szolgáltatásunkat.
A külföldi felhasználóink számára fontos híreket és információkat az idegen nyelvű oldalakon is közöljük, legteljesebben az angol változatban.

3.    Miért nincs egy állandóan elérhető példány minden könyvből? Miért nincs több példány a könyvekből, főleg a tankönyvekből? Miért nincsenek meg a legújabb/hatályos könyvek? Miért nem lehet az éjszakára kölcsönözhető könyveket kicsit hosszabb időre kölcsönözni?
Az SZTE Klebelsberg Könyvtár állományában elsősorban olyan dokumentumok találhatóak meg, amelyek az egyetemen folyó oktatást, kutatást, tanulást szolgálják. Nem célunk minden dokumentumból egy helyben használható példányt tartani, erre sem szükség, sem lehetőségünk, sem helyünk nincs. A tankönyvek, kötelező szak- és szépirodalmi művek vásárlásakor, illetve több példány beszerzésekor igyekszünk az egyes kurzusok létszámához, az oktatók, a tanszékek, intézetek beszerzési javaslataihoz, valamint olvasóink igényeihez igazítani a mennyiséget. Beszerzési javaslataikat továbbra is köszönettel vesszük a honlapon található Beszerzési javaslat űrlapon.
Sajnos, nem tudunk mindig elég példányt vásárolni a legújabb kötetekből, hatályos jogi könyvekből, friss szakirodalmi művekből, ezért arra törekszünk, hogy a keresett, népszerű (tan)könyvekből legalább egy helyben olvasható példányt mindenki számára elérhetővé tegyünk olvasótermeinkben.
A rövid időre (éjszakára) kivehető könyvek esetében nem véletlenül korlátozott a felhasználók köre (csak SZTE) és a kölcsönzés ideje. Ezek éppen oktatási szempontok, a rendelkezésre álló példányszám, az elérhetőség biztosítása, vagy értékük miatt alapvetően védettebb státuszú, helyben használható példányok. Az egyetem polgárai számára szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy könyvtáron kívüli használatukat mégis lehetővé tesszük egy rövidebb időre.
Amennyiben egy olyan könyvet keres, amely kis példányszámú és kölcsönzésben vannak a kötetek, kérje előjegyzési szolgáltatásunkat, mely biztosítja az olvasók számára a kötet fenntartását a könyvtári visszavétel után.
Alternatívaként ajánljuk gazdag e-könyv állományunkat.

4.    Miért nem érhető el a könyvtár éves gyarapodási jegyzéke? Miért nincs könyvajánló vagy egy válogatás a legújabb könyvekből?
A Könyvtár éves dokumentumgyarapodási statisztikai számadatai honlapunkon elérhetők. Sajnos, jelenleg nincs kapacitásunk arra, hogy tételes listát készítsünk az új könyveinkről. Szintén nincs erőforrásunk könyvajánlók készítésére (s ez talán nem is tartozik legfontosabb feladataink közé), az újonnan beszerzett, elérhetővé vált, létrejött elektronikus forrásokról azonban minden esetben hírt adunk.

5.    Miért nincs több szórakoztató irodalom? Van olyan részleg vagy szekrény, ahol olyan könyveket ajánlanak, amelyek szabadidős tevékenységekkel foglalkoznak (hobbi, szakácskönyvek stb.)?
Az SZTE Klebelsberg Könyvtár kutatóegyetemi könyvtár, ezért nem tartozik gyűjtőkörébe a szórakoztató irodalom beszerzése. Az ilyen jellegű könyvek a közművelődési feladatokat ellátó Somogyi-könyvtárban érhetők el. Mindemellett – hála a kötelespéldány-szolgáltatásnak –, szórványosan hozzájutunk a könnyedebb olvasmányt jelentő művekhez. Ezek zöme a raktárakban kap helyet, ám olvasóink ilyen típusú visszajelzéseinek köszönhetően 2015. február 14-étől az 1. emeleti szakolvasói térben kísérleti jelleggel kialakítottunk egy kis gyűjteményt Szieszta polc néven, ahol a legfrissebb, illetve leggyakrabban keresett lektűr irodalom kap helyet. A szolgáltatásról bővebb információ a honlapon olvasható. Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a földszinti általános folyóirat-olvasó állományában szintén megtalálhatóak olyan sporttal, művészettel, közélettel, hobbival, gasztronómiával kapcsolatos magazinok, melyek a kikapcsolódást segíthetik.

6.    Miért ilyen lassú egy-egy könyv feldolgozása?
A nyomtatott- és elektronikus dokumentumoknak kölcsönzés előtt több munkafolyamaton kell átjutniuk, mire a katalógusban visszakereshetővé, kölcsönözhetővé válnak. Ahhoz, hogy az egyre többféle formátumban érkező dokumentum megtalálja Könyvtárunkban a helyét, több munkaterület, és sok könyvtáros összehangolt és hatékony munkájára van szükség. Mindannyiunk érdeke, hogy ez a leggyorsabban történjen meg, és meg is teszünk mindent, hogy ez így legyen.
Ha többet szeretne az olvasó tudni a háttérben dolgozó osztályok munkájáról, szívesen látjuk a Könyvtári Éjszakák egyikének „Könyv útja” túráján!

7.    Miért nincsenek a könyvek a helyükön? Miért van annyi könyv rossz helyen az olvasóteremben?
Könyvtárunk 350.000 kötetet szolgáltat szabad polcokról, teljes állománya pedig közel 1,5 millió kötet. Az olvasói terek és a raktárak napi forgalmának – vagyis a naponta visszarendezendő kötetek – átlaga meghaladja a 4000 kötetet. Nem csekély logisztikai teljesítmény, hogy az olvasói kézben lévő, illetve a kölcsönzőbe tartó, vagy épp visszavett, és visszaosztás alatt álló kötetek mozgatását megoldjuk, és munkatársaink arra törekednek, hogy a használaton kívüli kötetek minél előbb visszajussanak jelzet szerinti lelőhelyükre, és hogy minden polcon rend várja az olvasókat. Javasoljuk, hogy amennyiben a keresett mű nem található a helyén, kérjék kollégáink segítségét, akik készséggel állnak a könyvtárhasználók rendelkezésére.

KÖNYVTÁRHASZNÁLAT

8.    Nincs még diákom, de szeretném használni a könyvtárat, kölcsönöznék, számítógépeket használnék, wifiznék. Lehetséges ez? Ideiglenes diákom van, ezzel tudom használni a könyvtárat? Olvasójeggyel minden szolgáltatás ugyanúgy igénybe vehető hallgatóként? Mire jó a beiratkozásnál a MODULO-ban tett nyilatkozat elfogadása?
A hallgatói beiratkozás jelenleg a MODULO-ban tett nyilatkozat alapján, az ETR-ből átemelt nyilvántartási adatok rögzítésével történik. Így a nyilatkozat tételt követően a Kölcsönzőben a beiratkozás véglegesítésekor jogviszony-igazolásra már nincsen szükség, csak személyigazolványra és amennyiben van már, az állandó diákigazolványra. Azok a hallgatók, akik valamilyen okból nem rendelkeznek állandó diákigazolvánnyal – ezt helyettesítendő – a Könyvtárban kiállított, fényképes látogatókártyával ugyanúgy igénybe vehetik szolgáltatásainkat. Ez a beiratkozási mód egyébként arra is szolgál, hogy a könyvtári tagság hosszabbítása a hallgatói jogviszony fennállása idején automatikusan történjen, erre az olvasónak így külön már nem kell figyelmet fordítani. A nyilatkozatot a hallgató tanulmányai alatt egyszer kell, hogy megtegye.

9.    Miért nem lehet könnyebben keresni a katalógusban? Hogyan lehet pl. orosz nyelvű könyvet megtalálni?
A katalógusban szereplő tételek nemzetközi szabvány alapján készülnek el, melyektől nem lehet eltérni. Így lehetséges az, hogy nemzetközi adatbázisokban is visszakereshető könyvtárunk dokumentumállománya. A cirill betűs könyvek könyvtári feldolgozása szintén nemzetközi szabvány alapján készül el. Ha nem egyértelmű az átírás, vagy elakad a kereséssel, kérje kollégáink segítségét a Tájékoztatóban vagy az olvasótermekben.
A többnyelvű keresés lehetőségének szélesítésén dolgoznak kollégáink.

10.    Miért nincs hosszabb nyitva tartás hétköznap? És hétvégén? És nyáron? És télen? Legalább vizsgaidőszakban lehetne egy kicsit tovább nyitva a könyvtár.
Teljességgel egyetértünk abban, hogy az SZTE Klebelsberg Könyvtár nyitvatartási idejét célszerű lenne növelni, ám jelenleg ez mind a Könyvtár, mind a TIK anyagi lehetőségeit meghaladja (emberi erőforrás, rezsi finanszírozása). Tervezzük a nyitva tartás kismértékű bővítését, esetleg egy különtermet, ahol kicsit tovább maradhatnának az olvasók vizsgaidőszakban, de az Egyetem döntéshozóin múlik, hogy mit tudunk majd megvalósítani belőle.
Addig is minden rendezvény miatti korábbi zárást, első hétfőt és a szokásostól eltérő nyitva tartásokat is próbáljuk úgy kitenni a honlapunkra, közösségi oldalainkra, hogy időben értesülhessenek olvasóink a változásokról.

11.    Miért nincs általános könyvtárhasználati tájékoztató? Van olyan ismertető vagy tanfolyam, ahol megismerkedhetnék a könyvtárhasználattal és a könyvtár legújabb szolgáltatásaival? Most használom először a könyvtárat. Hol kapok információt arról, hogyan lehet használni a könyvtár szolgáltatásai (pl. katalógusban keresés, raktári kérés leadása, miként működik a kölcsönzés, hogy tudok nyomtatni, fénymásolni, a számítógépeket milyen feltétellel használhatom)?
Mindenkinek lehetősége van könyvtárbemutató túrán részt venni: egyénileg, kiscsoportban vagy akár nagyobb csoportokban is várjuk az érdeklődőket. A szolgáltatásról ismertető található honlapunkon.
Ha az ezen való részvételre nincs módja a könyvtárlátogatónak, akkor minden kérdésével forduljon bizalommal a Könyvtár földszinti Tájékoztató pultjánál vagy bármely emeleti szakolvasójában megtalálható könyvtárosokhoz, akik segítséget nyújtanak az eligazodásban.

12.    Táskát miért nem lehet bevinni? Egész nap a könyvtárban akarok tanulni, de nem tudom minden cuccom (könyvek, jegyzetek, tolltartó, laptop, tárca, telefon stb.) kézben bevinni. Mit tehetek, hogy ne kelljen többször fordulnom a ruhatár és az olvasó között?
Állományvédelmi okok miatt nem lehet a könyvtár területére táskát behozni. Megoldásként ajánljuk az SZTE ajándékboltban kapható átlátszó, többször használható táskákat, melyekben elférnek a tanuláshoz szükséges laptopok, írószerek, könyvek, jegyzetfüzetek, stb. Ezt a megoldást a Biztonsági szolgálat is támogatja.

13.    Miért nem jár minden szolgáltatás a városi olvasóknak? Szeretném, ha az Egyetemi Könyvtárat nem csak egyetemi hallgatók vehetnék igénybe, hanem középiskolások is.
Az SZTE Klebelsberg Könyvtár több speciális szolgáltatást csak azzal a feltétellel tud megvásárolni, hogy azokat kizárólag egyetemi polgárok részére biztosíthatja.
Ám a Könyvtárnak tagja lehet minden 14. életévét betöltött személy, aki a könyvtárhasználat szabályait elfogadja. Alapvető szolgáltatásainkat tehát a középiskolások is igénybe vehetik – helyben.
A kölcsönzési jogot a 18. életév betöltéséhez (jogi cselekvőképesség eléréséhez) kötötte intézményünk, amelynek felsőoktatási könyvtárként az Egyetemen folyó oktatási, kutatási, tanulási igények kiszolgálása az elsődleges feladata.

14.    Miért van télen hideg, nyáron meleg az olvasótermekben? Miért van ennyi hangos rendezvény az Átriumban? Miért zár be néha hamarabb az épület? Mért nem hívják fel sokkal korábban az olvasók figyelmét a korábbi zárásra vagy, hogy milyen rendezvény lesz az épületben? Mért van ilyen sötét az olvasóban? Miért nem árnyékolnak, ha tűz a nap? Mért nincs több biciklitároló, csomagmegőrző az épületben?
Az SZTE Klebelsberg Könyvtár a TIK épületében működik, ez az intézmény biztosítja a napi működést, így az itt felsorolt kérdésekben ők az illetékesek. Természetesen amellett, hogy a látogatók ezekkel az észrevételekkel közvetlenül is fordulhatnak a TIK Ügyfélszolgálatához, a hozzánk forduló olvasók kéréseit mi is továbbítjuk. Az épületben működő valamennyi egység munkatársaival közösen azon munkálkodunk, hogy látogatóink gördülékenyen tudják szolgáltatásainkat igénybe venni, és jól érezzék magukat nálunk, ám az utóbbi évek költségmegszorításai sajnos, nem kerültek el bennünket sem.

15.    Mért nem kedvesebb a könyvtáros, az ügyfélszolgálatos, a ruhatáros, a biztonsági őr, a fénymásolós, a HSZI-ben dolgozó stb.? Mért nem mosolyognak többet a könyvtárban a dolgozók?
Az SZTE Klebelsberg Könyvtár munkatársaival nemcsak a kölcsönzői, ill. szakolvasótermi pultoknál, a tájékoztató ügyeleti és az operátori posztokon találkozhatnak olvasóink, de kapcsolatba kerülhetnek raktárosainkkal, a könyvtárközi kölcsönzésben dolgozó kollégáinkkal, vagy épp szakreferenseinkkel. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy intézményünk munkatársai elkötelezettek, fontosnak tartják a könyvtár jó hírének megőrzését, és tőlük telhető alapossággal, kedvességgel és kreativitással igyekeznek kezelni a különböző helyzeteket, igényeket és problémákat. Ezzel együtt nem lehet figyelmen kívül hagyni az emberi tényezőt, azaz hogy bármennyire igyekszünk is felülemelkedni a napi problémákon ez nem mindig sikerül. Bízunk abban, és folyamatosan törekedünk arra, hogy olvasóink megbízhatóan magas színvonalú szolgáltatásban részesüljenek akár hagyományos, akár elektronikus szolgáltatásainkról legyen szó.

SZOLGÁLTATÁSAINK

16.    Miért nem lehet a tankönyvek kölcsönzési idejét meghosszabbítani? Miért nem lehet a tankönyveket otthonról hosszabbítani? Jó lenne, ha legalább a vizsgaidőszakban lehetőség lenne tankönyveket is hosszabbítani, vagy azokat hosszabb időre kikölcsönözni. Levelezősként sokszor nem tudom betartani a kölcsönzési határidőket, s a tankönyvek esetében még az online hosszabbítási lehetőség sincs meg. Van erre valami megoldás?
Mivel nem tudunk kellő példányszámú tankönyvet biztosítani hallgatóinknak, célunk az, hogy a meglévő állomány minél több olvasóhoz jusson el. Ugyan a kölcsönözött tankönyveket hosszabbítani nem lehet, azonban arra lehetőség van, hogy visszavétel után azonnal újrakölcsönözze az olvasó, amennyiben nincs az adott tankönyvön előjegyzés.
Részletesebb információ ezen az infografikán olvasható.
A Könyvtár évtizedes gyakorlatát (tankönyvek csak 3 hétre) a 2013-as tanévtől megváltoztattuk, nem kis mértékben figyelembe véve a levelezős hallgatók ― általában egy hónapra szóló ― javaslatait is. Bár további módosítást egyelőre nem tervezünk, szolgáltatási és informatikai szempontok alapján megfontoljuk a továbbfejlesztés lehetőségeit.
A levelező kurzusok előadási napjainak eltérő gyakoriságát (2-5 hét) sajnos nem lehetséges külön-külön leképezni egy kölcsönzési politika keretein belül. Mindemellett a kikölcsönzött könyvek nemcsak személyesen adhatók vissza, hanem az olvasó megbízottja által is, vagy visszaküldhetők postai ajánlott küldeményként is.

17.    Mi a különbség a hosszabbítás és az újrakölcsönzés között? Miért nem lehet otthonról újrakölcsönözni? Miért kell az újrakölcsönzéshez személyes jelenlét, és miért kell hozzá a könyveket bevinni a könyvtárba?
A könyvtár egyes dokumentumainak kölcsönzési ideje különböző (pl. kereslet-kínálat, állományvédelemi) szempontok alapján korlátozott. Vannak olyan köteteink, melyek kölcsönzési idejét hosszabbíthatja az olvasó személyesen a Kölcsönzőben, vagy a Könyvtár honlapján elérhető Online hosszabbítás szolgáltatás használatával. Vannak olyanok, amelyeknek épp az olvasói igények szem előtt tartása miatt (minél több olvasó jusson hozzá a kötethez) korlátozott a kölcsönözhetősége. Utóbbiak, valamint az előjegyzett példányok határideje sem személyesen, sem telefonon, sem online felületen keresztül nem hosszabbítható, csupán visszaadásuk lehetséges. A tankönyvek esetében, illetve a határidő lejárta után csak újrakölcsönzésre van lehetőség, s erre is csak a fennálló tartozások rendezését követően. Mindehhez pedig elengedhetetlen az olvasó személyes megjelenése az újrakölcsönözni kívánta könyvekkel együtt..

18.    Miért kell minden alkalommal listát nyomtatni/aláírni a Kölcsönzőben? Nem lehetne mellőzni, ha én nem kérem?
A kölcsönzéssel kapcsolatos bizonylatok nyomtatása nemcsak jogi szempontból szükséges, sajnos az elmúlt évek tapasztalatai is ezt erősítik, éppen olvasóink egy részének reklamálásai alapján.

19.    Miért egy óra a raktári kiszolgálás? Úgy hallottam, hogy meg lehet nézni valahol, hogy a raktárból kért könyvek mikor állnak a rendelkezésemre. Hol találom ezt az információt? Miért nem kereshetem meg én magam a raktárban a könyvet?
A raktári kiszolgálás hatékonyságát sajnos erősen behatárolják az épület adottságai és a munkatársak létszáma. A könyvtár nyomtatott könyves és folyóirat állománya másfél millió körüli. Ennek több mint háromnegyed része raktárakban található, ahol szintenként 1-2 kolléga dolgozik. A főbb raktári tereink 4 szinten (egyenként 650 négyzetméteren) helyezkednek el (nem számolva egy kisebb forgalmú földszinti és két külső helyszínen található raktárral). Ezekről a területekről gyűjtjük össze és szállítjuk ki a kívánt dokumentumokat 5 kiszolgálási pontra: a 4 olvasótermi szintre, valamint a Kölcsönzőbe. Az épületben nem található könyvlift, így a dokumentumokat emberi erővel juttatjuk el a megjelölt helyekre. A 7 fős raktáros csapat napi 12 órában, két „műszakra” bontva végzi feladatait, amelyekbe a kiszolgálás mellett a raktári rend fenntartása, a dokumentumok karbantartása is beletartozik. A kiszolgálás – a fenti adottságokat figyelembe véve – alaposan átgondolt, és több verzióban tesztelt logisztika szerint, folyamatosan zajlik. Ennek alapján általában az 1 órás kiszolgálási időtartamot tudjuk zsúfoltabb időszakban is teljesíthetően vállalni, ami a körülmények számottevő változása nélkül nehezen csökkenthető tovább.
A raktárból kikért könyvek teljesítésének várható idejét olvasóink is nyomon követhetik a honlapunkon található Raktári kéréseim szolgáltatás segítségével, valamint az olvasókban, kabinetekben, földszinten található képernyős kijelzőkön is.
Raktári tereink állományvédelmi és balesetvédelmi okok miatt zártak, az olvasók önkiszolgálására nincs lehetőség.

20.    Kölcsönzési idő – miért ilyen rövid nekem, miért olyan hosszú másoknak? Miért csak oktatók kölcsönözhetik, én hogyan jutok hozzá? Miért nem kölcsönözhetőek a folyóiratok, napilapok?
A könyvtárhasználókat ― többek között szolgáltatási feladataink/céljaink, az Egyetemhez való viszonyuk alapján ― csoportokba soroltuk (pl. SZTE oktató, SZTE hallgató, nem egyetemi polgár, stb.),  s ez határozza meg alapvetően az egyes olvasók kölcsönzési jogosultságait.
Állományunk mennyisége korlátozott, állományvédelmi szempontokat is figyelembe kell vennünk egy dokumentum kölcsönzési idejének megállapításakor. Mivel többször felmerült igény a könyvek hosszabb általános kölcsönzési ideje, 2013 szeptemberétől egy héttel meghosszabbítottuk a dokumentumok visszaszolgáltatásának határidejét. Szándékunk arra irányul továbbra is, hogy az olvasók széles körben tudják forgatni dokumentumainkat.
A folyóiratok és a napilapok típusukból adódóan korábban sem voltak kölcsönözhetőek. Könyvtárunk többezres olvasói kört szolgál ki, az időszaki kiadványok rendelkezésre álló példányszáma viszont eléggé korlátozott, ugyanakkor a tartalmukból szükséges anyagok terjedelme általában néhány cikk/tanulmány, ezek kölcsönzése jelentősen leszűkítené a hozzáférést. Ilyen irányú változtatást, a fentieket figyelembe véve, továbbra sem tervezünk, ám a szerzői jogi szabályokat betartva lehetőség van elektronikus másolat vagy fénymásolat készítésére, illetve olvasótermi használatra.

21.    Miért nem tud mindenki otthonról raktári kérést indítani?
Az otthoni, elektronikus raktári kikérés már elérhető oktatók, kutatók és PhD hallgatók számára.
Mi is fontosnak tartjuk a távolról történő raktári kikérés kiterjesztését minden olvasóra, ezért kezdtünk bele – az olvasói igényeket is figyelembe véve – a szolgáltatás továbbfejlesztésébe. A munkálatok már folynak, ám a bővítés még számos területen igényel gondos tervezést és átszervezést (informatikai fejlesztés, munkatársi átszervezés).

22.    Úgy hallottam, hogy az oktatói, kutatói munkát több szolgáltatásával is kiemelten támogatja a könyvtár. Mik ezek és hol kapok róla tájékoztatást?
Honlapunkon egy oktatóknak szóló oldalon gyűjtöttük össze a számukra elérhető szolgáltatásokat (e-források otthonról, elektronikus kölcsönzés, MTMT szolgáltatás, kutatófülkék stb.). Az ott felsoroltakon túlmenően kölcsönzési politikánk is munkájuk segítését szolgálja: az általuk egyszerre kölcsönözhető könyvek száma 30; vannak csak SZTE oktatók, kutatók által kölcsönözhető dokumentumaink; a normál kölcsönzési határidő számukra 6 hónap.

23.    Miért ilyen bonyolult a wifi beállítása?  Miért kell mindig a könyvtároshoz fordulnom a wifi-beállítással? Megpróbálnám egyedül beállítani, ha lenne segédlet.
Az általunk kínált eduroam szolgáltatással védett, biztonságos internet-hozzáférést biztosítunk, ezért szükséges a hálózati beállítások ennek megfelelő konfigurálása. Az SZTE-en szerzett eduroam-jogosultsággal a világszerte lévő eduroam-hálózatba kapcsolt egyetemeken is lehet internetezni, adatbázisokat használni.
A Könyvtár Tájékoztató pultjánál vagy a Wifi Help desk-nél (1. emeleti számítógépes kabinet végében lévő pult, hétköznaponként 16-20 óra között működik) gyors, szakszerű segítséget nyújtunk a beállításban, ám ha valaki önállóan próbálkozna meg vele, kérhet nyomtatott segédletet a Tájékoztatóban, vagy használhatja a honlapunkon különböző operációs rendszerekhez elérhető segédleteket.

24.    Miért nincs szélesebb körű szkennelési lehetőség?
A könyvtár területén a fénymásolat-készítés az Universitas Kft. szolgáltatásának keretén belül működik: helyileg az 1. emeleti számítógépes kabinet végében található. Ugyanitt saját jegyzet, illetve szerzői jogi védelem alatt nem álló dokumentum szkennelésére is lehetőség van.
Az SZTE Klebelsberg Könyvtár digitális másolat-igénylésre (DMI) vonatkozó szolgáltatása a könyvtár állományából való digitalizáltatásra kínál lehetőséget. A szolgáltatás igénybevételét erősen korlátozza/behatárolja a szerzői jogi törvény, melynek előírásai mind intézményünkre, mind a könyvtárhasználókra nézve kötelezőek. A digitális másolat-igénylés részleteiről további információ a DMI FAQ oldalán olvasható.

25.    Hol és hogyan lehet nyomtatni, fénymásolni az épületben? Honnan lehet információt szerezni a nyomtatás, fénymásolás aktuális árairól? Ha bezár a Fénymásolószalon, akkor már nem is tudok másolni, nyomtatni aznap? Nem mindenki ért tökéletesen ezekhez a gépekhez. Miért nincs másoltatási lehetőség szélesebb körben?
Az I. emeleti számítógépes kabinet végében található az Universitas-Szeged Nonprofit Kft. által üzemeltetett TIK Fénymásolószalon, ahol másolni, nyomtatni és szkennelni lehet. A szalon önkiszolgáló jelleggel az épület teljes nyitvatartási idejében használható, aktuális áraik honlapjukon találhatóak, illetve akcióikról Facebook oldalukon lehet tájékozódni.
A fénymásoló használatához nyitvatartási időben kérhető segítség: hétfő-péntek, 9-17 óra között.

26.    Honnan lehet tájékozódni előre a könyvtár eseményeiről, rendezvényeiről?
Könyvtárunk PR-csapata naponta jelentkezik friss hírekkel, érdekességekkel, játékokkal intézményünk Facebook oldalán, melyet a https://www.facebook.com/klebelsbergkonyvtar címről érhetnek el olvasóink. A közhasznú információk (pl. változás a nyitva tartásban, előfizetés új adatbázisokra, próbacsomagok, akciók stb.) könyvtárunk honlapjának nyitóoldalára (http://www.bibl.u-szeged.hu) is kikerülnek, valamint a későbbiekben is visszakereshetőek. Személyes kapcsolatfelvételre ajánljuk az info@ek.szte.hu címet, vagy a chat lehetőséget. Állományunkkal kapcsolatos észrevétel beszerzési javaslat oldalunkon fogalmazható meg. A könyvtár épületében lévő faliújságok, paravánok, képernyős kijelzők szintén segítenek a tájékoztatásban, tájékozódásban, érdemes figyelemmel kísérni ezeket mind az olvasói terekben, mind a földszinten, folyosókon, kabinetekben.

XXI. századi szolgáltatásban részesülünk, köszönjük!
Sokan említették a kérdőívünket kitöltők között, hogy a Klebelsberg Könyvtárban 21. századi szolgáltatást kapnak. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a munkánk ilyen pozitív visszhangra talált, ugyanis nap mint nap azon dolgozunk, hogy egyre jobb, szélesebb körű és megbízhatóbb szolgáltatásokkal várjuk olvasóinkat.
Az anyagi helyzet sajnos sok mindent behatárol, de elő is hozza a kreatív energiáinkat. Igyekszünk szakmai színvonalunkat a minőségirányítási rendszerünk folyamatos fejlesztésével is megtartani és emelni. Ebben sokat segít az olvasóktól kapott visszajelzés!

Az alábbiakban szeretnénk kiemelni néhány elismerő véleményt, melyet a 2014-es kérdőívünk kitöltőitől kaptunk. Köszönjük!

„Nagyon szeretem a könyvtárat és a munkatársait, mindig kedvesek, felkészültek és segítőkészek. Sok könyvtárat ismerek, de magasan a legjobb szakemberekkel a legjobb szolgáltatást nyújtó intézmény. Gratulálok ehhez a munkához!”

„Nagyon szeretem a TIK-et (második otthonom), büszke vagyok, hogy ilyen modern könyvtárunk van, rengeteg (drága) szakkönyvvel, igényes folyóiratokkal, kedves dolgozókkal! További jó munkát! ;)”

„Nagyon tetszik a környezet védelmére tett minden erőfeszítésük.”

„Köszönöm minden munkatársuknak, hogy a magas szakmai színvonal mellett kedvesen, az esetleges problémák megoldásában közreműködve segítik munkánkat. Ehhez a továbbiakra minden jót kívánok!”

„You have one of the biggest and most modern library in Europe!”

„Az SZTE könyvtára a Föld bármely egyetemének ékköve lehetne. Büszkeségünk, nagyon szeretjük. Kiváló és egyedülálló könyvtár, kedves, segítőkész dolgozókkal.”

„Szeretem ezt a könyvtárat. Számomra ‘szellemi fellegvár’ …. Öröm ott kutakodni, dolgozni, fejlődni”

„Nagyon jó hely a TIK! Országos szinten is tuti befutó! Már csak tanulni kell… :)”